Keyboard jest bardzo popularnym instrumentem, wiele osób jest zainteresowanych nauką gry na nim. Z reguły zaczyna się ona od opracowania umiejętności rozłożenia nut na klawiszach instrumentu oraz na pięciolinii. Z czasem potrzebna jest także znajomość klucza basowego, zazwyczaj zapisane są w nim nuty, które będą grane na niższej części klawiatury lewą ręką.
Skoordynowanie gry obydwu rąk
Jeśli zdolność czytania nut jest już opanowana, następnym etapem jest nauka koordynacji pracy obydwu rąk na klawiaturze, co nie jest łatwą umiejętnością. Można ją doskonale opanować, ale niezbędna jest systematyczność i cierpliwość. Zazwyczaj każda ręka jest ćwiczona oddzielnie i dopiero w końcowym etapie pracują one na przemian razem. Potrzebne jest takie opanowanie tej umiejętności, aby nie było konieczności zastanawiania się, jaki ruch ma wykonywać każda ręka oddzielnie. Dobrym rozwiązaniem jest wybranie sobie najprostszego utworu, którego grę można wyćwiczyć każdą ręką oddzielnie bez spoglądania na klawiaturę. Dopiero wtedy można przejść do gry obydwiema rękami i starać się nie spoglądać na klawisze. Należy również uważnie słuchać granej melodii. Jeśli osoba ćwicząca potrafi już we właściwym tempie grać utwór i jednocześnie czytać nuty, to znaczy, że opanowała techniczną część nauki gry na keyboardzie.
Nauka gry na keyboardzie – dynamika i interpretacja
Wykonywanie utworu zgodnie z jego dynamiką oznacza zastosowanie odpowiedniego natężenia dźwięku, w jednych miejscach należy grać głośniej, w innych ciszej. Właściwa artykulacja polega na odpowiednim połączeniu ze sobą różnych dźwięków i ich zaakcentowaniu. Utwór powinien być wykonany w odpowiednim, określonym przez kompozytora stylu. Styl granego utworu powinien być także dopasowany do epoki, w której był grany. Jeśli twórca utworu jest wykonawca określonego stylu, trzeba go zastosować. Przykładowo utwory impresjonistyczne są grane legato, z łac. znaczy to tyle, co łukiem, czyli nuty powinny przechodzić płynnie jedna w drugą, aby nie były słyszalne przerwy między nimi. Ważnym czynnikiem jest także interpretacja utworu, każda osoba wykonująca kompozycję muzyczną może dodać coś od siebie i użyć własnej wyobraźni.
Doskonalenie techniki gry pod okiem doświadczonego nauczyciela
Po opanowaniu teorii najlepiej skontaktować się z nauczycielem, który będzie czuwał nad odpowiednią techniką oraz będzie zalecał odpowiednie ćwiczenia pozwalające na doskonalenie techniki w domu. Należy wybrać takiego nauczyciela, który jest komunikatywny i na bieżąco będzie informował o błędach i pomagał w ich naprawie. Zazwyczaj wystarczy jedna lekcja w tygodniu, aby postępy w nauce gry na keyboardzie były widoczne.