Gdzie i jak nauczyć się profesjonalnej obsługi klienta potrzebnej do pracy w restauracji?
Blog

Gdzie i jak nauczyć się profesjonalnej obsługi klienta potrzebnej do pracy w restauracji?

Praca w gastronomii to stały kontakt z klientem. Aby zapewnić usługi na najwyższym poziomie, należy zatroszczyć się o wszelkie kompetencje kadry pracującej w restauracji. Nic dziwnego, że najchętniej zatrudnia się osoby mające już odpowiednie przygotowanie i poświadczone praktyką referencje. Coraz częściej pracodawcy wykazują też chęć szkolenia swoich kadr i podnoszenia standardów obsługi. Pozostaje wobec tego niebanalne pytanie: gdzie i jak nauczyć się profesjonalizmu w kontakcie z klientami w restauracji?

Techniki psychologiczne i praca w stresie

Choć istnieją pewne wrodzone predyspozycje do pracy w gastronomii, wielu rzeczy trzeba się po prostu nauczyć. Warto znaleźć skuteczną firmę szkoleniową, która na zasadzie umiejętnego łączenia wiedzy z pracą warsztatową przygotuje swoich uczniów do nawet największych wyzwań. Nie można zapominać bowiem, że obsługa klienta w restauracji wiąże się z regularnym stresem. Liczy się tempo i uśmiech. Jak poradzić sobie, gdy wszystkie stoliki są zapełnione, a kuchnia ledwie nadąża z wydawaniem potraw? Przydają się tutaj nie tylko zdolności interpersonalne, ale także wiedza psychologiczna. Wiele trudności można wyczuć i zażegnać w porę, jeszcze zanim klient się zdenerwuje. Wystarczy uważnie obserwować. Trzeba więc nauczyć się zarówno odczytywania mowy ciała i możliwych oczekiwań gościa, jak i wszelkich technik wprowadzających atmosferę pełnego profesjonalizmu. Należy być cierpliwym, trzymać się zarysowanych odgórnie standardów i stać się częścią marki gastronomicznej.

Jak wiele daje praktyka

Szkolenia powinny skupiać się na metodzie warsztatowej, ponieważ nic nie daje takiej orientacji jak praktyka. Aby poradzić sobie z tak zwanym trudnym klientem trzeba go choć raz spotkać i poznać swoje reakcje. Trudno uczyć się na żywym organizmie, jakim jest restauracja, zatem o wiele lepsze efekty daje możliwość próbowania na zajęciach szkoleniowych. Wówczas podejście do klienta za każdym razem zostanie fachowo ocenione i uzyska się przydatne wskazówki. Bez żadnych konsekwencji zawodowych!