Współczesny rynek pracy bardzo się zmienia. Być może jest to okres przejściowy, ale nawet jeżeli tak jest, wykształci on stosunkowo trwałe podejście do miejsca pracy i funkcjonowania w przedsiębiorstwie. Trudności ze znalezieniem pracowników i jeszcze większe z utrzymaniem ich, zmuszają pracodawców do zmiany podejścia do personelu. i nie tylko chodzi tu o opiekę medyczną w prywatnej przychodni czy karnet na siłownię. Mądry przedsiębiorca tworzy w swojej firmie stanowisko obejmujące zakresem obowiązków pozyskiwanie pracowników, ale i utrzymanie ich.
Doradca personalny, kto to jest?
Doradca personalny to pracownik danego przedsiębiorstwa lub firmy zewnętrznej zatrudniony do budowania personelu przedsiębiorstwa. Pozyskuje on pracowników w taki sposób, by nie tylko znaleźć osoby na poszczególne miejsca pracy, ale jego celem jest stworzenie stabilnej, dobrze rozumiejącej się i współpracującej ekipy. Przyjmując nowego pracownika doradca personalny pomaga mu się wdrożyć, ale też prowadzi go dbając o rozwój jego potencjału i umiejętności. Zatrudnianie nowych pracowników zawsze wiąże się z dodatkowymi kosztami, dlatego doradca personalny musi zadbać o ich miękkie wdrażanie się do obowiązków i utrzymanie wysokiego morale.
Doradca powinien być dobrym psychologiem i znać doskonale firmę, dla której pracuje. Razem z zarządzającymi przedsiębiorstwem tworzy strategię i kierunki działania firmy. Do określonych ram dobiera pracowników i buduje wartość dodaną, jaką są miękkie cechy wspólne dla całego personelu. To ekspert od ludzkich umysłów i mechanizmów rządzących stosunkiem pracy.
Dlaczego doradztwo personalne jest potrzebne?
Doradca personalny wykonuje również pracę rekrutera. Znając specyfikę firmy, oczekiwania pracodawcy i możliwości pracowników jest najlepszym wyborem do rekrutacji nowych członków załogi. Jego zadaniem jest również rozwiązywanie problemów powstających w każdym środowisku i ścisła współpraca z ekipą zarządzającą. Do jego obowiązków należy również motywowanie pracowników i dbanie o ich potrzeby, a przede wszystkim o dobrą atmosferę w pracy gwarantującą sprawne wykonywanie powierzonych zadań.
Do najważniejszych obowiązków doradcy personalnego należy:
• przeprowadzanie procesu rekrutacyjnego
• organizowanie szkoleń dla nowych pracowników i doszkalanie już pracujących
• organizowanie imprez integracyjnych dla pracowników
• nadzorowanie postępów w pracy prowadzących do pozyskania kompetencji
• weryfikacja poziomu zaangażowania i motywacji w wykonywaniu obowiązków pracowniczych
Więcej o roli doradcy personalnego dowiesz się na szkoleniach z doradztwa HR, które są organizowane przez krakowską firmę szkoleniową GenWhy.